Påskafton och en massa funderingar

inatt var en riktig skitnatt.. Eller andra halvan av natten var det. Al kom in till våran säng redan kl 2. Suck. Sen var det bara knöl och gnäll och gråt från kl 5. Dubbelsuck. Gick upp kl 6. Då jag gav upp. Trots att det inte ens var min morgon (för er som inte vet det så tar vi varannan morgon här i huset) Lät henne vara utan blöja ett tag, gick in i vårat rum igen, och tror ni inte hon kissar i min säng. Slita upp sambo, slita upp lakan. Trippelsuck.

Nu sitter jag här i köket  med en kopp te. (varmt faktiskt! Kors i taket!) Kl är 7:28 och jag är redan och nallar i mitt "påskägg". Köpte några "finare" chokladägg från Kahls igår. Fan 5 spänn styck, och här sitter jag och moffar i mig dem. Don't you just love tröstätning?! Jaja, jag har i af ätit frukost redan, så det här är nästan som förmiddagsfika ;)

Haft några  funderingar sista veckan.

Tiggare:

Hela stan kryllar av dem? Jag blir galen! Gatumusikanter är ok tycker jag, de gör ju ändå något för att "förtjäna" pengarna... men tiggare?! Just nu har vi 3 st (en familj kanske) varav två sitter stragetiskt utplacerade på knä! och håller händerna kupade framför sig och vaggar? WTF! Sen en yngre kille som går med kryckor och en tom kafemugg i papp och som kommer fram till en varje gång man går förbi "please madam?"

Men låt mig gå ifred! Samma sak med alkisarna. De sitter mitt på torget, skränar, bråkar, tjafsar, gormar. I västerås ser man aldrig tiggare eller alkisar mitt i centrum. Nu får ni tycka vad ni vill om min människosyn, jag har en relativt bra människosyn enligt mig själv då. Skulle det vara så att de skötte sig, skulle jag inte sitta här och skriva detta. Men ska kunna få gå ifred på stan! Utan att få en tom pappmugg uppkörd i ansiktet och ett sorgset "please madam". Eller behöva gå omvägar runt torget för att alkisarna har en fest som har urartat där.

image135


Orättvisa och pengar:


Ett chokladägg på 30 kg och täckt med hundratals sockerdiamanter, säljs på varuhuset Selfridges. Smakar det så kostar det.. närmare bestämt 499 pund, eller 6300 svenska kronor!

- Det är perfekt för alla som planerar en stor fest med familj och vänner under påsken, säger Ewan Venters, chef för Selfridges matvaruavdelning, till Sky News.


Eh.. jaha?! Ett jävla chokladägg på 30 kg! 30 kg! Fattar ni hur mycket choklad det är?! Det är ju sjukt. Och priset är lite mindre än vad jag får ut i månaden. Alltså i handen, och detta kan folk bara gå och köpa, för de ska ha en stor fest, eller har lite pengar över?!

Pratatade med sambons bror. Någon hade köpt en tv för 600 000! VARFÖR köper man en tv för 600 000 kronor?! Jo, för man har råd. Och så finns det människor i världen som inte ens har råd med rent vatten! Eller mat heller för den delen. Men hey! Låt oss köpa ett chokladägg för 6000 kr som vi inte ens kommer äta av, för vem i h*e äter 30 kg choklad?! Okej, jag är chokladaddict, men det här är ju bara för mycket!

Nu när jag sitter och söker efter en bild på detta ägg för att visa er. Hittar jag ett ÄNNU dyrare chokladägg som såldes för två år sedan.  £50.000 från La Maison du Chocolat!! Jag vågar knappt räkna ut vad det blir i svenska kronor, men känner att jag måste: 592 130 kronor! i dagens valutakurs that iis (hittade inte 2006 års) /källa Forex, Smidigt.se

3 veckor tog det att göra det här. Och det är inte ens snyggt!

image133






Kompromissa:

Jag hatar ordet "kompromissa". Jag är less på att kompromissa här hemma om småsaker. "ska vi ställa lampan här eller här?" "ska vi sätta upp tavlan där eller där?" "ska vi köpa en sån här och ha där?" wtf. Låt mig bara få inreda. Det blir ju alltid bra! eller ja nästan. Men vem är det som läser inredningstidningar? Vem av oss är det som får uppslag av inredningsprogram på tv? Ja inte är det sambon i alla fall.

i och för sig frågar jag först och gör sen ändå hur jag tycker det blir snyggast, men tänk vad energi och irriation det skulle spara om vi bara hoppade över fråge-momentet! För det slutar ändå med orden "det där blev ju jättebra!" mm. Jag vet.

Just nu handlar det hela om att jag vill ha en "liten" sittande Buddha på en hylla i vardagsrummet. Men se det går icke att få igenom. Envisa karl! Det skulle ju vara så snyggt därinne.
image134 

Hittar jag en för en billig peng kommer jag smuggla in den här hemma ändå. Tro mig.

Kommentarer
Postat av: Pethra

Det luktar lite bittert här hörrö.. ;) Hoppas resten av påsken blir bättre, utan sömnlösa nätter och dumma dyra påskägg. :-D Kram på er!

2008-03-22 @ 10:22:10
URL: http://nanoliten.blogg.se
Postat av: Sara

tiggarna är nog ryska sigenare, vi har dem här i åbo oxå.

2008-03-22 @ 15:27:53
URL: http://aslundkarppinen.blogg.se
Postat av: Lina

ja jisses vilka ägg det finns. helt galet ju!

Hoppas i alla fall ni fått en jättefin påsk, trots inte mycket sömn :)

kramar

2008-03-22 @ 19:48:37
Postat av: Malin

Måste fråga, har du gjort designen på din blogg själv?

2008-03-22 @ 20:38:29
URL: http://johansson050709.blogg.se
Postat av: Moa

Vi har dem här med, tiggarna, dom kom först förra sommaren och jag stör mig något ENORMT på dem!
Undra varför dom tigger?
Eller tja, jag menar dom måste ju vara illegala invandrare..... annars är det nog roligare och jobba som tidningsbud eller dyl, än och sitta där hela dagarna och få arga blickar på sig, det är ju ändå inga som går på det där vaggandet här. (i hope?)
och om dom nu var legala och skötte sig, skulle dom nog fått pengar från socialen så dom skulle klarat sig....
Hmm...

2008-03-23 @ 10:26:58
Postat av: Marie

Ja, tack! :) Jag trivdes himla bra i det.. :) Ja jag tyckte den var bra, väldigt söt.. Ghostrider var urcool.. :D Och så älskar jag ju Nicholas Cage så.. :D

Löjligt med såna pengar för choklad när man kan köpa en euroshopper chokladkaka för typ 5 spänn, haha.

2008-03-23 @ 20:39:41
URL: http://skosoet.blogg.se
Postat av: Marie

Förresten, angående Buddhas, Partylite har en sjukt fin Buddhaljushållare som jag kikat på flera gånger, men allt är ju så dyrt därifrån.. :/ Buddhas rockar!

2008-03-23 @ 21:28:26
URL: http://skosoet.blogg.se
Postat av: Marie

Vet du? Då är vi två hotties! :D

2008-03-23 @ 23:30:11
URL: http://skosoet.blogg.se
Postat av: Marie

Vi hade inget påskris heller.. vi har påskliljor.. och fjädrar i ljusdekorationen då.. :)

2008-03-23 @ 23:33:51
URL: http://skosoet.blogg.se
Postat av: Marie

Förresten, när al blir större ska jag lära henne göra en sån där tupp, de är jättesöta.. :D

2008-03-23 @ 23:34:26
URL: http://skosoet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0