Sjukling

(skrivet i tisdags)

Har en väldigt liten, och väldigt sjuk, skrutta här hemma just nu. Började i förrgår (läs söndag) att hon kräktes efter vällingen, men jag tog det inte på så stort allvar, även om hon inte brukar ha såna saker för sig. Trodde det hade att göra med att hon ätit för mycket. Men igår.. då satte det igång ordentligt. Ingenting fick hon behålla! Varken vatten, bröstmjölk eller vätskeersättning. Och fy vad maktlös man kan känna sig som vuxen!

När man ser in i de där stora bruna ögonen som vanligtvis brukar sprudla av glädje och nyfikenhet ser man nu bara trötthet och dimma.

Läste ett blogginlägg för länge sedan hos girlgoesmom, (nu hittar jag inte just det inlägget) som skrev att hon blev typ 200% mamma när hennes son blev sjuk. Tyvärr hade jag själv min månatliga migrän alldeles precis olägligt igår, så även om jag verkligen ville vara 200% mamma, kändes det många stunder som om jag knappt var 100%. Fick dåligt samvete, men samtidigt har jag ju sådan tur att sambon är hemma ett par dagar så han tog henne med. Fast det var ju inte hon så nöjd med förstås, hon som ville vara klistrad på mig hela tiden. Men sent på kvällen när min huvudvärk började gå över till rediga svettningar och huvudvärk fick hon helt enket lov att vara hos honom, så kunde jag vila en liten stund.

Och det behövdes. 2 timmar senare var det bara att upp och vara alert igen. Hålla barn och hålla hink, ta tempen, (39,3) ge alvedon, trösta, amma, trösta. hålla hinken.. och så om igen. Klockan 4 satte jag mig i soffan med henne så sambon fick sova, hon var så hungrig så hungrig, så han kunde ändå inget göra. Ammade henne någon minut, för att sen ta bort och hon blev så ledsen och arg. Men tillslut fick hon i sig tillräckligt mycket, tillräckligt sakta för att hon skulle få behålla det. Så vid 07 somnade vi båda två och sov sedan med korta avbrott till 10:30.

Tempen hade gått ner till 39, hon fick amma lite till, så sov hon igen. Det är nog ett släktdrag att sova bort det sjuka.. För hon har nu sovit hela dagen, men som sagt med korta avbrott för att få i sig lite mjölk. Tur ändå att jag fortfarande har mjölk kvar!

Nu sover hon på mitt bröst, här blir det film. Vad annars ska man roa sig med liksom? Bron till tibiteia. Får se vad det är för något då.. tror det kan vara en film i min smak. Älskar ju filmer som Sagan om Ringen trilogin, Narnia,  (både de tidiga, med kostymer men älskar den nyinspelade!) Stardust och Pans labyrint.  Kort och gott sagor! Ge mig mer sagor!!


Update: (skrivet idag onsdag)


Kvällen blev orolig. Al sov och sov. Ringde sjukrådgivningen som tyckte att hennes symtom visade på att vi skulle åka upp till akuten för ev droppsättning. Åkte upp dit och fick först en "kissblåsa" satt på henne och så ett glas vätskeersättning blandat med saft vi skulle ge. Efter 3 timmar fick vi träffa läkaren. Då hade Al sovit nästan hela tiden i min famn, Förutom de gånger vi träffade undersköterskorna. Då var hon pigg som en lärka. Typiskt. Han sa bara åt oss att ge henne mer vätska och att vi inte alls behövde sätta dropp. Skönt, men gissa om det kändes som att vi tog upp deras tid!

Hon somnade så snart vi kom hem igen, så sov vi hela natten. Idag har hon dock inte sovit alls! Men hon har lekt och varit den Al vi känner..  Hoppas vi vuxna klarar oss från det här nu bara. Jag fyller ju år snart, måste ju vara frisk då! :)


Kommentarer
Postat av: Smilla

Stackars :( Emilia har aldrig drabbats av kräkningar på det sättet så jag var helt oförberedd när Noah drabbades en vecka innan jul och höll sig sjuk på alla tänkbara sätt till annandagen (mina släktingar valde att komma ändå och 6 av 12 låg i vinterkräksjuka dagen efter). Det är verkligen fruktansvärt, jag ammar ju inte så det var vätskeersättning på sked som gällde. Han blev hela tiden bättre ett par timmar på förmiddagen och fick behålla - varje gång fick jag tänka "nu är han frisk" och sen bli besviken igen på eftermiddagen :( usch! Jag lider med er. Vi har hållt oss totalisolerade hela veckan (katastrofalt jobbigt med två aktiva barn) bara för att ABSOLUT inte missa Bahamas :) Men vi är fortfarande friska (med undantag för förkylningar) så imorgon åker vi till Orlando. Jag hoppas Alicia blir ordentligt frisk snart. / Smilla

2008-01-31 @ 07:09:55
URL: http://www.smillatankar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0