Det här med män, kvinnor och effektivt tänkande..

Väninnan beklagade sig lite över sin man, att han är sen och långsam när det ska göras saker. Typ handlas eller så, eller när hon ska iväg och har bråttom.

Min tanke som for genom huvudet då var först  "ja men det ligger i deras natur, att inte vara lika effektiva som kvinnor?" Men sen tänkte jag om, det har nog inget med om man är man eller kvinna utan det kanske har att göra med vem som är hemma och inte.

Låt mig förklara.

Jag menar alltså att den som är hemma med barn blir mer effektiv i sitt tänkande, man kan ha 17 bollar i luften och samtidigt kunna ta in en 18:e tanke. Som i deras exempel. De har flera barn. Hon är hemma varje dag med dem. Klär på dem, får iväg till dagis, lagar mat, avstyr bråk eller matkrig samtidigt som hon kan planera vad som ska göras senare på kvällen. Medan hennes man jobbar. Nu är det ju rätt typiskt att just hon är hemma med barnen, men det har bara fallit sig så. Min tes gäller även om en man skulle vara hemma med barnen. Alltså, den som är hemma med barnen/barnet. Känns som om det måste förtydligas lite :) 

 Detta att man måste se till att vardagen flyter utan onödiga avbrott eller förseningar,tror jag gör den personen som är hemma väldigt effektiv i sitt tänkande och handlande vad gäller allt. Den som inte är hemma med barn ser kanske inte vilket flöde som måste vara för att barnen ska fungera på samma nivå, och så att man slipper tjat och bråk.

Detta i sin tur, att man tänker flera steg framåt hela tiden gör att man blir irriterad på den som inte gör det. Även om saker och ting (kanske) blir gjorda ändå, så sker de inte i det flöde som den första personen tänkt sig. Hänger ni med? Vad anser ni? Är jag helt ute och cyklar? Är det en fråga om manligt och kvinnligt, eller kan jag ha en poäng här?

Personligen vill jag att allt ska hända NU, inte senare eller om en minut.. utan NU. Spelar ingen roll vad det gäller. Det slutar alltid med att jag får säga "Nu!" när jag vill få något gjort, för jag vet att om 5, 10 minuter är dotra inte alls på humör att jag eller sambon gör just det där som borde göras nu. Att ta en dusch eller hänga tvätt eller vad som. Eller om 15 minuter så har sömntåget passerat perrongen och hon är inte på det för att vi inte är ute och går nu. 

Vissa skulle kanske kalla det stress, men jag kallar det effektivitet.  

Kommentarer
Postat av: Lina

effektivitet är ett måste, precis som du skriver.. I alla fall om man är någorlunda angelägen om hur ens sysslor ska skötas... Jag håller med dig alltså! :)

Receptet ska jag visst ge dig, såklart. Imorrn? Påminn mig bara.. är ganska trött efter kalaset så nu ska ja snart softa framför TV:n me sambon.

Hoppas allt är bra med er o att ni haft en underbar dag! kramis

2008-01-12 @ 21:01:42
URL: http://ninninusens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0