Fet-tisdag eller fettis-dag?

Var och köpte varsin semla nu på eftermiddagen och så slog det mig, när jag var liten, då var det semla på semeldagen! Varken tidigare eller senare. Precis som det var tradition att äta våfflor på våffeldagen! Nu.. vad har hänt med allt? Ur led är tiden. (hittade badkläder på KappAhls barnavdelning.. hallå!? Det är bara februari än!)Semlor kan köpas från mitten av januari, de finns vanliga semlor, specialsemlor (med grädden och mandelmassan blandad), semlor med vaniljkräm istället för mandelmassa och get this! Semlor med hallon- eller blåbärsgrädde!! Jag säger bara.. VA?!

Visst, jag är inte den som längre håller stenhårt på att bara ät semla idag, (ni som läst förut, vet att jag tjuvstartat redan) men någon måtta får det ju vara. Kan man ens kalla det semla om det inte ens innehåller mandelmassa? Eller har hallongrädde?! Då är det ju en vetebulle med hallongrädde bara egentligen.. Dagens i-landsproblem jag vet.. :)

image103


När jag satt nu och mumsade på  min semla, min RIKTIGA semla, så mindes jag att jag var så fascinerad över mammas sätt att äta sin semla. Hon tar av locket först, tar sen kaffe på kaffeskeden och häller över locket så att florsockret kommer i koppen. Sen äter hon. Det såg så gott ut. Precis som när hon åt ostmacka och drack kaffe. Det var inte lika gott som det såg ut =/ Själv åt jag alltid semlan med varm mjölk när jag var riktigt liten :) Nu har jag inte ätit det på flera år. Skulle nog inte få för mig att göra det heller. Nu äter jag locket först. Det är ett litet "halleluja-moment" när man får den där goda smaken på tungan. Sen blandar jag alltid grädden med mandelmassan (OM jag nu inte köper en sån där fusk semla där det redan är blandat) sen brer jag ut mandelgrädden över semlan och äter den med händerna..


Hur äter du din semla? Om du alls äter semla?



image93

Kommentarer
Postat av: Lina

jag äter inte semla. Locket möjligtvis. Det gjorde jag igår, när dagiset bjöd. Kunde ju inte vara "ohövdlig" :P

Näe, gillar varken grädde eller mandelmassa - så det e därför. Själva bullen och locket är ju gott, som sagt :)

Nehepp, dagis väntar. Ska ni hitta på idag då ? kramar

2008-02-06 @ 07:31:17
URL: http://ninninusens.blogg.se
Postat av: Sara

Jag äter locket först sedan tar jag bitar med händerna så att jag kan fördela grädden och mandelmassan. svårt att förklara.
Semla med sylt är föresten typiskt finskt - dom har sylt istället för mandelmassa

2008-02-07 @ 08:45:44
URL: http://aslundkarppinen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0