Äventyr i storstan =)

Igår kom vi i alla fall iväg till stockholm för att träffa Sara och hennes lillkille Miro, även om det först inte såg ut som det. Först magsjukan, som inte var någon magsjuka utan något annat knasigt tydligen, för jag mådde hur bra som helst på kvällen sen. Sen missade jag tåget vi skulle åka med med ett halvt steg typ! Gah! Som den eviga tidsoptimist jag är så åkte tåget precis när jag kom fram till station. I tid. Tåget som skulle åka timmen efter var 10 minuter försenat. Surt. Kunde inte tåget innan varit sent liksom!

Tågresan upp går jättebra! Al är ängeln själv och börjar bara gnälla när hon blev trött, men så somnade hon, lagom till vi kom fram.

Nu vet jag varför stockholmare bara använder sig av såna där små (och i mitt tycke fula) märkes vagnar som bugaboo och så, jag kom fram till varför när min annars så smidiga Emmaljunga City Cross kändes som värsta traktorn och man hade fått stanna, backa och undvikit arga blickar på bara vägen från perrongen in till själva station. Jaja.

Detta medförde i sin tur att vi inte gick in i så många butiker utan det blev mer fika (och mer pengar kvar i plånboken) för vår del. Först grillad foccacia med skinka och ost på Waynes coffee, och sen en mazarin och cola på ett litet häftigt mysigt ställe inne på Gallerian. Tyvärr satte vi oss vid ett bord som tydligen stod vid enda ingången till cafét (obs ironi) för det sprang folk hela tiden när vi satt där.

Så gick vi en promenad upp mot gamla stan och kollade i skyltfönster och försökte få Al att sova lite. En butik smet i vi in i där. theodors home. Ett måste när jag är i Gamla Staden. De har mycket.. krimskrams. Men fint sådant :) Köpte inget dock. Vet inte vad det var med mig igår. En hel dag i stockholm och allt jag kom hem med var ett ljusfat från Åhlens för 50 spänn och 3 böcker till Alicia. "Vad gömmer sig där, Miffy", "Mollys brandbil" och "Så gör prinsessor". (Ta tre betala för 2 på Pocket shop)

Utdrag ur boken "så gör prinsessor" (Enda anledningen till att jag köpte den)

"Det händer att prinsessor kopplar av med lite ishockey.
De tacklar alltid hårdast.
För det gör prinsessor
."
:)

Sen blev det riktigt äventyr när vi skulle åka hem! Kan man annat än älska SJ?!

Först kom vi till stationen 10 min efter att tåget åkt. Hade glömt bort att titta ut ett tåg hem, så det sura äpplet fick vi ju bita i. Sara och Miro åkte hem till sig, för jag tänkte att kunde vi få en timme att gå här hemma, kunde vi väl få det att göra det i stockholm med? Tillslut närmade sig avgång och vi gick ut. Tåget var försenat. 5 minuter, 10 minuter. 20 minuter. Utrop i högtalaren. Ett väldigt luddigt sådant. Ny avgångstid skulle bli tiden då nästa tåg skulle gå. Var tåget inställt? eller sa hon fel? Hon hade sagt fel. Ut igen.

Tåget kommer in, folk väller på. Barnvagns- och rullstolsplatsen är fullproppad av folk som sitter där. Suck. Nytt utrop i tåget denna gång. "observera att det bara är främre delen av tåget som går vidare". Ut igen. In i ny vagn. Får hetsutbrott på en kärring som inte fattar att jag inte kan krympa ihop vagnen till micropartiklar bara för att hon ville fram och jag inte ville köra på personen som stod framför mig.

Fler utrop i högtalare. Tillslut fick jag som panik och gick ut igen för att få tag i någon som kunde förklara för mig vilken jävla vagn man skulle vara i för att få åka hem. Men se då blev det fullt! Så då kom jag inte med! Så där fick jag stå en timme till. Jag: arg som ett bi. Al: trött, hungrig och gnällig. Det som var tur var ju att nästa tåg var alldeles lugnt och skönt och lite folk. Al och jag kunde ställa ifrån oss vagnen och sätta oss OCH ta upp TVÅ platser! När vi närmade oss slutstation så var det lite väl gnälligt, men hon var tapper ändå min tös. :)

Var inne i stan kl 21. Sambon och jag köpte varsin kebabtallrik och stupade i säng vid 00.

Tack snälla Sara och Miro för en supertrevlig dag!!


Jo, förresten, hårtoningen blev jättebra! Nu ska här städas lite, för det blir kinamat, chips och schlager (Nästan på rim!)  ikväll med ett par vänner! MYS! :)


Kommentarer
Postat av: Frida

Ja, en Bugaboo kanske man skulle ta och införskaffa!
Var nere på stan en sväng i Strängnäs igår och märkte direkt att vår EL Cerox inte alls passade att navigera runt i smala gångar... *suckar*

2008-02-12 @ 22:35:20
URL: http://missflodstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0