Ginga Nagareboshi Gin

Får ofta den tröttsamma kommentaren "höhö.. och var har du Tonic då?" när jag rör mig i olika kretsar här på internet och kallar mig Gin. Nu ska jag berätta för er var namnet kommer ifrån. Gin är alltså inte taget från namnet på drycket Gin utan efter en anime som på orginalspråk (japanska såklart) heter Ginga Nagareboshi Gin. Här i Sverige är han mer känd som Silver Fang!

Jag älskar den här filmen! Fick se första avsnittet när jag var runt 7 år gammal och 20 år senare får jag fortfarande rysningar i hela kroppen bara av att se introt!



Silver Fang var en av de första animeserierna som vann popularitet även i Sverige. Den första svenska utgivningen vid slutet av 1980-talet var en nedklippt, dubbad version med 18 avsnitt, på fyra vhs-kasseter. (De står förövrigt fortfarande på sin givna plats i bokhyllan!)  2003 kom den oklippta japanska orginalserien ut på DVD. (Som fått hedersplats i bokhyllan) Denna serie består av 5 dvd-skivor och 21 avsnitt. Anledningen till att mer än 3 timmar blev bortklippt är de blodiga och våldsamma scener som förekommer. Av någon anledning tror nämligen svenskar att bara för att det är tecknat så är det barnfilm, men så är det sällan i Animens värld. Speciellt inte Silver Fang. Ett exempel är när Silvers pappa Riki och hans husse Gohei Takeda, råkat ut för björnen Akakabooto, som hela filmen går ut på att döda, och hamnat i en bergsklyfta. Gohei har skadat benet allvarligt, men inser att Riki måste få kraft att ta sig tillbaka till byn för att hämta hjälp. Tar upp något som jag tyvärr inte vet vad det heter och hugger av sig det skadade benet och tvingar Riki att äta köttet! Behöver jag säga att den oklippta versionen är rekommenderad från 15 år?  Den klippta svenska versionen från 9 år. Så ni kan ju gissa om jag satte popcornen i halsen redan de första 15 minutrarna när jag kurat upp mig i soffan för att ÄNTLIGEN få lite uppklarat i historien som jag funderat på sen jag såg den första gången!

Silver har numer fått en uppföljare som heter Weed, som handlar om Silvers son. Bullade upp med cola och snacks! Kunde Silver kan Weed med, resonerade jag..men jag blev såå besviken! Har hela den serien med här hemma, men har inte ens sett den.

Jaja.

Där har ni alltså förklaringen till mitt internetnick. Vad är din??


 


Kommentarer
Postat av: Marie

Hmm.. ja, mina nick behöver väl knappast förklaras kanske.. :)

Ja, men det är ju kul med nya produkter så jag förstår inte varför folk är så torra! Jag skulle lätt köpa ätbara blommor... Här där jag bor har dom ju knappt aldrig nåt roligt så.. man blir ju överlycklig när nåt nytt kommer..

2008-03-06 @ 22:04:42
URL: http://skosoet.blogg.se
Postat av: them

En felstavning på en vampyrklan som jag skulle stava till en för många många år sedan.

2008-03-06 @ 23:38:58
Postat av: Sarah

Åhhh flashback AB. Jag och min storesyrra kollade oxå på SilverFang, det va ju sååå bra!
Jag köpte upp en annan serie som heter Ray Grott-pojken, har du sett den? Det e oxå manga/anime.
Skitbra!

2008-03-07 @ 08:39:01
URL: http://sarahochedwin.blogg.se
Postat av: Sarah

Om du går in på själva startsidan utan och göra ngt annat först ska dom gå o klicka upp. Däremot om man kommenterat eller kollat på ett gammalt inlägg så blir det nå error

2008-03-07 @ 11:01:50
URL: http://sarahochedwin.blogg.se
Postat av: Anna

Hej!
Hoppas ni hade det bra i v-ås!
Kanske va tur att du inte hängde me å träna igår, har sån fasansfull träningsvärk i benen att jag seriöst funderar på att hugga av dom... Men däremot inget i armarna, kanske inte så konstigt iof;)
Å jag måste säga det igen, kan du förstå att dom sålde filmer för djur?? Garvar ihjäl mig!
Ha de bäst! kram

2008-03-07 @ 13:50:22
Postat av: Angelica

Mitt nick "InteVetJag" kommer efter jag frågade min sambo vad han tyckte att jag skulle heta på familjeliv och svaret jag fick var -Inte vet jag

2008-03-07 @ 14:19:31
URL: http://InteVetJag1989.blogg.se
Postat av: Angelica

Mitt nick "InteVetJag" kommer efter jag frågade min sambo vad han tyckte att jag skulle heta på familjeliv och svaret jag fick var -Inte vet jag

2008-03-07 @ 14:20:29
URL: http://InteVetJag1989.blogg.se
Postat av: Frida

Jag kallar ju mig "Síog" på nätet, och det är irländsk gaeliska för älva. Fråga mig inte hur det blev som det blev, jag är ju allt annat än liten & nätt som älvor brukar vara ;)

Vi ses imorgon! :D

2008-03-07 @ 17:57:38
URL: http://missflodstrom.blogg.se
Postat av: Sarah

Mitt bloggnick e ju inte så svårt utlistat men på FL heter jag Chiba och det är afrikanska för lejon.. Fast det visste jag inte innan.. hihi!
På Betapet heter jag Citronsmak och det e ju bara ett roligt namn helt enkelt :-)

2008-03-07 @ 18:20:06
URL: http://sarahochedwin.blogg.se
Postat av: Lina

hihi här är flera som gillar Silver Fang!! Vi har ena DVDn här hemma, den i metallfodral. Myys! :D

Hoppas allt e bra med er nu!

2008-03-07 @ 18:40:47
URL: http://ninninusens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0