Systerysters moddade vaniljmüsli

Fick recept på en müsli med bra GI igår av systra mi. Var och köpte alla ingredienser, trodde jag, men hade missat nötter! (så kan det gå när man handlar med missnöjd liten dam i sällskap) så jag har inte provat den själv än, men tycker att det låter så himla gott, så jag bjussar på receptet här ändå!

2 dl havregryn
2 dl rågflingor
100 g russin
100 g torkade aprikoser (hackade)
100 g blandade nötter (hackade)
1 skårad vaniljstång
1-1½ msk malen kanel
1-1½ msk malen kardemumma
3 msk psylliumfrön (loppfrön)
4 msk rapsolja
4 msk vatten

Blanda gryn och flingor, kryddor, oljan och vattnet. Lägg på en långpanna och ha in i ugnen i ca 10 min på 225 grader. Häll på nötterna och låt stå i ugnen ytterligare ca 10 min. Tills nötterna är gyllene och det luktar gott. Låt svalna. Tillsätt psylliumfrön och resten av ingredienserna och lägg i en snygg lufttät behållare.

Servera med mjölk, fil eller naturell yoghurt. Ringla över lite flytande honung om du vill ha det lite sötare...

TIPS!
Psylliumfrön sänker gi, så strö det över t ex gröten på morgonen, så får du ett lägre gi på den!


--

Har ju egentligen en gi blogg, men jag tänkte att jag skriver här istället. Tar nog bort den andra..  Nu ska jag äta min frukost, som jag hade tänkt skulle bestå av ovanstående müsli, men som nu bara består av fil, russin och psylliumfrön och en stor kopp te :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0